Click to order
Ostoskorisi
Total: 
Hintaan ei sisälly arvonlisäveroa!
Nimi ja sukunimi
sähköpostiosoite
Puhelinnumero
Huom! Kaikkiin hintoihin lisätään alv. 24 %
Venäläiset matkailijat:
kohderyhmä vai
"piikki lihassa"?

By Elizaveta Grigoreva, markkinointipäälikkö
on April 6th, 2021
Olettaisin, että Suomen matkailuala tulee pärjäämään loistavasti 2021 kesäkaudella kotimaisilla matkailijoilla, kuten se pärjäsi viimekin vuonna. Mutta kaikki muuttuu kun rajat avataan.
Lähtökohtaisesti se oli kirje konkretiselle kollegalle. Mutta kysymys on minun mielestä tosi tärkeä, ja minä haluaisin keskustella asian myös teidän kanssa.
Hei Pekka,

Kyllä se on tosi hyvä kysymys. Nyt kun raja on kiinni tuli selväksi että lomakylät ja hotellit ansaitsevat riittävästi ja pärjäävät hyvin kotimaisilla matkailijoilla. Heitä on mukava palvella, he eivät tingi, maksavat laskut ajoissa, puhuvat samaa kieltä ja osaavat mitä "maassa maan tavalla" tarkoittaa. Ei ole mitään ongelmia, hyvää vaan. Luullakseni monilla (niin, minullakin) on nyt mielessä sellainen ajatus, että onko suomalaisilla matkailuyrittäjillä tarve venäläisiin asiakkaihin? Ketkä ne venäläiset ovat, kohderyhmä vai "piikki lihassa"?

Olet varmaan samaa minun kanssa samaa mieltä siitä, että venäläiset ovat yksi hankalimmista asiakasryhmistä. He eivät yleensä puhu muita muuta kuin venäjää, eivätkä halua maksaa palveluista ja tinkivät jokaisesta sentistä, ovat meluisia ja usein suorastaan sotkuisia. Tämä on varsin harmillista. Sinä, kuten monet muutkin yrittäjät, olet varmasti iloinen saadessasi heitä miellyttävämpiä asiakkaita. Kun työskentelin matkanjärjestäjänä Venäjän puolella, oli minulla valitettavasti sama näkökulma venäläisten turistien kanssa: me tuomme Suomeen rahaa ja suomalaisten on siksi sopeuduttava tarpeisiimme ja tapaamme tehdä bisnestä. Pyydän nyt tästä anteeksi. Samalla minua ei jostain syystä ollenkaan hämmentänyt se, etten itse missään nimessä hyväksy maanmiesteni tapaa harjoittaa liiketoimintaa ja suorastaan pelkään kaupantekoa heidän kanssaan. Muuten tästä syystä olen muuttanut Venäjältä Suomeen. Älä kerro kenellekään. Venäläiselle on hällä väliä, jos hän jättää tulematta varattuun hotelliin. Vasta kun minulla oli mahdollisuus työskennellä Suomessa, tajusin miten väärässä olin aikaisemmin ollut. Suomalaisten matkailijoiden kanssa työskentely on mukavaa! He noudattavat määräaikoja, maksavat laskut, sekä ymmärtävät että peruutussäännöt on otettava huomioon. Ei tarvitse kuin luoda varaus, laskuttaa, antaa avaimet ja hoitaa paperihommat vieraiden saapuessa, ja siinä kaikki. Kun taas venäläisiä matkustajia saapuu, kaikki on toisin. Venäläisenä tämä ei aiheuta minulle erityisiä ongelmia, olen jo nähnyt ja kokenut kaiken, mutta huomaan kuinka hermostuneita suomalaiset kollegani ovat tässä tilanteessa. Prosessi näyttää suurin piirtein tältä:

- Haluamme halvimman mahdollisen huoneen. Meitä on kaksi.
- Nyt meitä tuleekin neljä, mutta huone kahdelle sopii, sillä tulemme lasten kanssa
- Ylitimme juuri rajan, saavumme hotelliin tunnin kuluttua... Tunnin kuluttua: Moi, me eksyimme. Ympärillä on metsää, oikealla järvi, vasemmalla punainen talo ja joku vanha Opel. Missähän olemme ja miten pääsemme hotellille? Viiden tunnin kuluttua saapuu iäkäs pariskunta, kaksi aikuista miestä ja heidän suuri koira.

- Kaikki kunnossa. Huone kahdelle, tässä meidän kaksi poikaamme, heillä on omat patjat mukana. Miten niin ei saa majoittua koiran kanssa? Ette varoittaneet meitä, siksi syy on teidän, majoittakaa meidät! Täh, miksi muka liinavaatteet eivät sisälly hintaan, eihän tällainen ole mahdollista! Miksi ette varoittaneet meitä siitä, että hotellihuoneessa ei ole vessaa? Siis miten niin "kaikki tiedot on luettavissa sivuilla", eihän me osata suomea. Ei osata englantiakaan. Teidän olisi pitänyt varoittaa meitä varausta tehdessämme siitä, että vessa on käytävässä. Silloin emme olisi varmasti varanneet! Antakaa meille huone, jossa on vessa. Ehei, emme maksa penniäkään enempää, koska syy ei ole meidän. Maksamme tarkalleen sen verran, mitä kuitissa lukee. Ja netissä kirjoitamme teistä arvostelun, jossa kerromme kaikille miten kauheaa teidän palvelu on ja miten kukaan ei puhu venäjää! Olisi jo korkea aika opetella, venäläisethän tuovat tänne niin paljon rahaa!

Kuulostaako tutulta? Jos tämä ei olisi niin surullista, se saattaisi olla jopa hupaisaa. Suurin piirtein näin totesi vuonna 1840 myös eräs suuri venäläinen runoilija.

Tässä tuli varmaan myös selväksi, että kyseinen yrittäjä ansaitsi pienimmän mahdollisen summan ja hukkasi enemmän aikaa ja hermoja, kuin mitä suomalaista matkailijaryhmää palvellessa olisi mennyt.

Mitä sitten tulisi tehdä? Unohtaa nämä markkinat ja keskittyä kotimaiseen? Haluttaisi vastasta heti: "jep! vihdoinkin!", mutta ei kannata. Selitän näkökulmani.

Olettaisin, että Suomen matkailuala tulee pärjäämään loistavasti kotimaisilla matkailijoilla myös 2021 kesäkaudella, kuten se pärjäsi viime vuonna. Rajat ovat kiinni, eikä suomalaisilla ole muuta vaihtoehtoa kuin matkailla kotimaassa. Kaikki tosin muuttuu kun rajat avataan. Matkailua ikävöineet suomalaiset kiirehtivät vihdoin rakkaaseen Thaimaahan, Kanarian saarille ja varmasti myös Venäjälle, sillä siellä kaikki on ruplan vaihtokurssin takia erittäin halpaa. Samalla kotimarkkinat romahtavat ja tyhjiön voi täyttää ainoastaan ulkomaisilla turisteilla, ennen kaikkea venäläisillä. Tilanteesta selviytyy vain se, joka on valmistautunut etukäteen ja markkinoi laadukkaasti palvelujaan ulkomaisille turisteille. Tämä täytyy siis tehdä etukäteen.

Vielä yksi tärkeä tekijä on siinä, että Venäjän vilkkain turistikausi ei ole samaan aikaan kuin Suomen. Eli jos kesällä, Jouluna tai Pääsiäisenä on helppo löytää kotimaisia asiakkaita, ei niitä muina aikoina juuri ole. Venäläisillä vilkkaimmat kaudet ajoittuvat toisaalta kesän lisäksi Uudelle Vuodelle, venäläiseen Jouluun (eli n. Loppiaisen ajoille), syys- ja kevätlomien ja lukuisten muiden pyhäpäivien kohdalle. Työskentely venäläisten kanssa mahdollistaa saamaan perussesongista poikkeavia varauksia ja ansaitsemaan ylimääräistä rahaa kesä- ja joulumyynnin ulkopuolella.

Katso tästä venäläisen juhlakalenterin esimerkki

Jos Venäjän markkinat segmentoi oikein, voit myös saada talviurheilijoita tammi-helmikuussa ja kalastuksen ystäviä toukokuussa ja lokakuussa.


Kuten näet, venäläisten markkinoiden kanssa kannattaa työskennellä, vaikka sieltä tulevat asiakkaat saattavatkin olla hankalia. Minulla on useita hyviä ideoita siitä, kuinka näitä hankaluuksia voisi minimoida ja järjestää varausprosessi niin, että venäläisiltä tulevien tulojen lisäksi voisi nostaa myös koko homman mielekkyyttä. Keskustelen asiasta mielelläni lisää, joten otathan yhteyttä, jos olet kiinnostunut.

Keskustellaan kaikki Facebookissa?
Nimeni on Elizaveta (Liza) Grigoreva.
Olen Suomessa asuva Venäläinen matkanjärjestäjä ja markkinoja.